JAMES BOND LIVE IN SWEDEN

21 Okt

– Jag är överlycklig, trodde aldrig att skattekontoret skulle säga ja till namnbytet, säger Gunnar Schäfer, 50.

Gunnar Schäfer i Småland lever som sin agent-idol 24 timmar om dygnet. Att han nu har James Bond som mellannamn är kronan på verket.

Pappan försvann

– Nu är jag James Bond in i minsta detalj, säger han.Att Gunnar Schäfer vigt sitt liv åt Bond går många decennier tillbaka i tiden.

1945 flydde Gunnars pappa, Johannes Schäfer, till Sverige. Han hade tillhört den tyska armén. I Sverige gifte han sig med en svensk kvinna, fick barn och 1959 åkte han tillbaka till Tyskland för att hälsa på sin släkt.

– Sedan dess är han spårlöst försvunnen, säger Gunnar.

Som liten pojke, med en försvunnen pappa, sökte Gunnar tröst i böckernas värld och hittade Ian Fleming, Bonds skapare.

Var hemlig agent

– Han var hemlig agent för britterna under andra världskriget och jag fantiserade om att min pappas liv varit som hans, fast de stred på olika fronter och mot varandra.

I saknaden efter pappan, blev Ian Fleming Gunnars fosterpappa i fantasin.

– Den första film jag såg var Golden eye 1995, den filmen har jag för övrigt döpt mitt hus efter.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10920150.ab

Kommentera

