Bojkotta Heineken! Förstör varumärket James Bond i Skyfall. James Bond 007 Museum Sweden.

9 Nov
Den senaste Bondfilmen Skyfall har lett till många missnöjda fans uttrycker sin frustration vid åsynen av James Bond välja att dricka en Heineken öl i stället för hans signatur vodka martini.
Många var irriterade av Bond serien ”sälja ut” till den grad att förändra en omtyckt karaktär varumärke dryck för att passa den högstbjudande (i detta fall en nederländsk lager).
Regissören Sam Mendes och stjärna Daniel Craig var snabba att försvara den storskaliga produktplacering i Skyfall som nu oundviklig del av mainstream filmskapande, och trots anstöt upplevs av publiken, är det lite svårt att inte hålla med dem.
Historien om produktplacering i film är lika gammal som själva mediet. Men på grund av sekretess och subtila erbjudanden av produktplacering är det svårt att bekräfta om det har inträffat, även om verkar vara avsiktligt i filmen.
Som en konsekvens är det svårt för mig att bekräfta om en produktplacering har skett, men enligt min mening verkar det som i vissa filmer någon form av produktplacering kan ha ägt rum.
Det finns en missriktad föreställning om att produktplacering är ett modernt fenomen, eftersom varumärken ständigt förändrar ansiktet, och det kan vara svårt att upptäcka i äldre filmer.
Det bör dock inte glömmas att många har visat James Bond seriens ökänd för varumärket genom åren. I själva verket, innan du skriver en långvarig affär med Smirnoff vodka, var 007 ses smuttar på en Red Stripe öl under den första Bond-filmen, Dr No Fyrtio år senare, Die Another Day bröt rekordet för filmen med den mest produkt placering vid tiden för dess release.
Det är förvånande att Bond serien har en sådan sund relation med inbäddad marknadsföring. Filmerna har enastående universell publik (det uppskattas att en tredjedel av världens befolkning har sett en James Bond-film), och 007 uppfattas som just den typ av, eleganta och sofistikerade gentleman som ledande varumärken vill förknippas med.
Dessutom går publiken in i en Bond-film att bevittna ett spektakel – det kan vara en takterrass motorcykel jaga, eller en underjordisk tågolycka – och dessa scener är inte billiga . Med tanke på att MGM gick i konkurs under produktionen av Skyfall.
Jag tror att det kan ha varit svårt för producenterna att motstå att komma överens om Bond dricka en Heineken i en scen, när som handlar omfattade 30 procent av filmens produktionsbudget.
I själva verket tror jag att en modern storsäljande satsning är ett måste till produktplacering i någon form för att säkra en vinst, eller måste det vara så? Dock är det största problemet att publiken verkar ha inte med allt tydligare behov av produktplacering, utan snarare med den grälla natur vilka märken tenderar att presenteras på skärmen. Även om det inte är känt om produktplacering erbjudanden ligger bakom dem, enligt min mening det klumpiga utseende varumärken i vissa filmer leder på skärmen situationer som kör i strid med verkligheten.
Att säga detta, tror jag att det också har varit kloka användning av äkta märken – inte nödvändigtvis produktplacering – i filmer, som gett filmskapare med förmågan att marken en situation i den verkliga världen..
I en bransch som domineras av mega-budget blockbusters är produktplacering tydligen ibland ett nödvändigt ont för studios som försöker ta igen de enorma kostnaderna för en film som de kan misstänka att vara stor på spektakel, men låg på ”konstnärliga filmen” ämne.
Enligt min mening, så länge varumärken framhävs i filmer smakfullt hanteras inom realistiska inställningar står de att ge mer stor-budgeten åtgärder för biobesökare som nu fri att undvika vanliga annonser helt. Även om du fortfarande inte kan tolerera Bonds förlängd stirrar på sin Omega klocka, eller kvardröjande bilder av framsidan av hans Land Rover, du kan alltid välja att titta på en av de många oberoende filmer som säkrar finansieringen enbart baserat på anständighet i deras manus och talang för deras gjutna och regissör, ​​snarare än universella sitt varumärke överklagande.
James Bond 007 Museum Sweden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: