Tysk i Silverdalen flydde från kriget. ”Jag ville hellre dö i havet än i Ryssland” James Bonds pappa berättar…

14 Maj

Tysk i Silverdalen flydde från kriget.

Låg 8 timmar i  Öresunds isvatten.

”Jag ville hellre dö i havet ån i  Ryssland”

Jag ska ändå dö i Ryssland, en kula kommer att döda mig, jag kan likaväl dö i havet.
Så sa den 46-årige silverdalensskomakare Johannes Schäfer
till sig själv för 14-år sedan, steg ut i Öresunds vatten och drev från
krigets Danmark till friheten i Sverige.

Gunnar James Bond Schäfer har letat efter sin pappa Johannes sedan 1959 men har nu hittat ett tidningsurklipp från 1959.

 

http://www.007museum.com/Min_pappa_Johannes.htm

Tysk i Silverdalen flydde från kriget.

Tysk i Silverdalen flydde från kriget.
Låg 8 timmar i Öresunds isvatten.
”Jag ville hellre dö i havet än i Ryssland”
Jag ska ändå dö i Ryssland, en kula kommer att döda mig, jag kan likaväl dö i havet.
Så sa den 46-årige silverdalensskomakare Johannes Schäfer till sig själv för 14-år sedan, steg ut i Öresunds vatten och drev från krigets Danmark till friheten i Sverige.

Kommentera

