Ett hemligt museum i Nybro. Sofias blogg…

5 Jun

 

Jag tog mig då till Nybro, mot alla odds då resan faktiskt började med ett missförstånd mellan mig, biljettautomaten och konduktören. Jag missade nämligen att jag var tvungen att hämta ut någon slags biljett för tågåkandet så när jag stolt langade upp mitt sommarkort så var det bara jag som log. Snäll som han var så blev jag dock inte avkastad i farten utan jag fick tillåtelse att tryggt åka med till Nybro, med en förmaning och lite ny kunskap i bagaget.

Det tog nog 15 minuter från Centralen till Emmabodavägen 20. 15 minuter med korta ben – kanske 10 minuter med lite längre. Jag insåg efter 0.7 minuter att mina kläder var helt felberäknade men solglasögonen var åtminstone på plats.

Mitt första intryck av James Bond-museet var kanske inte en ”Wow!”–känsla. Det var väl kanske snarare en ”Va?”-känsla. Det var inte förrän jag kom in i själva museum lokalerna som det började kännas häftigt på riktigt, något som Gunnar förklarade för mig senare; allt ska nämligen genomsyras av en liten under cover-/agentkänsla. Det är inte meningen att det ska synas utanpå vad som finns inuti; man jobbar inifrån och ut.

Och att Gunnar jobbat inifrån, det märks. Det finns ingenting som saknas i James Bond-väg och när jag tar mig igenom de olika rummen så inser jag med en gång hur lite som jag faktiskt vet om Bond överhuvudtaget. Det är champagneflaskor i mängder, roulettbord och spelmaskiner blandat med speciellt framtagna 007-glas, döpta bilar och skrivapparater. Det är olika rum med olika teman, en liten biosalong och en specialdesignad toalett med TV – allt man kan tänka sig och lite till.

Jag skulle kunna skriva en uppsats om det här och jag märker att jag redan är på god väg, men jag ska lämna lite åt den nyfikne. Lämna kvar ett par frågetecken åt dig med ett sommarkort – åt dig som har en ledig eftermiddag att ta död på och som är redo för något extraordinärt i museum väg.

 

http://www.sommarkort.nu/blogg007museum-kly

Kommentera

