100 höjdare mannen Boda-Kurre fyller 70 år, 10 december på Nobeldagen.

11 Dec
Boda-Kurre 70 år

Boda-Kurre 70 år

 

100 höjdare mannen Boda-Kurre fyller 70 år 10 december på Nobeldagen.

 

Jubilar

Boda-Kurre har cyklat genom livet – på enhjuling

I maj 1979 stod Kurt-Lennart Henriksson på händer på Kalmars nya vattentorn. Det var första gången han hamnade i Guinness rekordbok. Men det är inte det han är mest stolt över.

Det han tycker är riktigt stort är att han har cyklat på enhjuling i 60 år – och att han fortfarande gör det, trots att han fyller 70 år.

Två till tre gånger i veckan, sommar som vinter kör han träningspass på enhjulingen. Och han kan fortfarande jonglera och rocka rockring samtidigt som han cyklar. Han är en fena på att rocka rockring – helst två samtidigt. Lokaltidningarna har gjort reportage, SVT har varit där och filmat, klippböckerna är fulla av urklipp och bilder. Boda-Kurre, som han kallas, har varit lokal kändis sedan slutet på 1960-talet. Fram till 1987 åkte han land och rike runt och uppträdde på marknader, festivaler och i folkparkerna.

– När jag var nio–tio år började jag gå på lina. Strax efter började jag cykla på enhjuling. Linan – den var tolv millimeter tjock. Jag tränade i ladan hemma på gården. 1965 fick jag mitt första uppträde – på en idrottsfest i Örsjö. Då var jag ny i gamet men lokaltidningarna var där och snart blev det spridning.

År 1967 blev han bjuden till Tossia Bonnadan, den stora marknaden i Ronneby, året därpå till Kiviks marknad. Sedan följde uppträdanden på marknad efter marknad och 1970 gjorde han artistprov på Folkets park i Huskvarna.

– Många arrangörer var där och tittade och erbjöd mig jobb. Jag kom med i den stora katalogen för Sveriges folkparker, tillsammans med Tore Skogman och Jokkmokks-Jocke och alla andra artister. Jag hade en helsida i katalogen.

Telefonen började ringa.

– De ringde till mig och ville ha mig till barnens dag, familjefest, mässor, många mässor och marknader har jag uppträtt på. Det kunde vara långt från Boda glasbruk, hundra mil kunde jag få åka.

Boda-Kurre har uppträtt med sina konster från Kiruna i norr till Sjöbo i söder.

År 1979 ville tidningarna i Kalmar att Boda-Kurre skulle göra något våghalsigt som de kunde skriva om. På så vis hamnade han stående på händer 45 meter över marken, på nya vattentornet i Kalmar.

Var du inte rädd?

– Nä. Jo, kanske lite, men det var vindstilla den dagen, så det gick bra. Jag var så tränad på den tiden. Jag var inte gammal, lite över 30 år, man var i en fin ålder.

Sedan bar det av över Ölandsbron – på enhjuling förstås – och raka vägen in i Guinness rekordbok igen.

– Jag var nog med i den i sex-sju år, men det finns ju längre broar i världen.

Även om det är enhjulingen och akrobatiken som han helst pratar om finns det mer än så i Boda-Kurres liv. Sedan han slutade skolan 1958 och fram till 2003, då han fick gå på grund av arbetsbrist, jobbade han på Boda glasbruk. Att bli glasblåsare var en självklarhet för en pojke som växte upp 800 meter från bruket.

I dag händer det fortfarande att Kurt blåser glas och uppträder: hos pensionärsföreningar och i en och annan kyrka. Dessutom kan Pingstkyrkan i Nybo stoltsera med ett konstsmide i järn och glas som Boda-Kurre skänkt.

Förra året hade han en retrospektiv utställning på biblioteket i Emmaboda. Där kunde man beundra hans egengjorda akrobatcyklar och enhjulingar – några med sadeln över tre meter högt upp i luften.

 
Boda-Kurre 70 år

http://www.007museum.com/Boda_Kurre.htm

 

 

Kommentera

